Fotósuli

A fényképezés nem boszorkányság

Elárverezik Nánási Pál vakuit!

2017. október 20. 13:17 - fotosuli

Nánási Pál 10 év és vakunként több mint 1.000.000 villanás után lecserélte stúdióvakuit egy újabb Mikrosat vakuszettre!

Az összes vakut bevizsgáltuk, kitakarítottuk, pótoltuk az esetleges hiányzó üveg védőbúrákat, beállítóizzókat és ahol indokoltnak láttuk új villanócsővel is elláttuk ezeket a veterán harcosokat!

Most Te is licitálhatsz ezekre a vakukra és, hogy jól fogsz választani azt az is alátámasztja, hogy minden aukcióba bocsátott vakura 5 év garanciát vállalunk, beleértve a villanócsöveket is!

Az aukció bevételét a Bátor Tábor alapítvány kapja, akik beteg kisgyerekek életét teszik fáradhatatlanul boldogabbá.

screen_shot_2017-10-20_at_13_08_20.png


Ilyen nincs mindenkinek, nincs kedved licitálni?

A vaku.hu oldalon megteheted.


A Mikrosat bemutatótermében ki is próbálhatod...

Szólj hozzá!

6 +1 egyszerű lépés a hatásos sziluett fotó készítéséhez

2017. szeptember 11. 09:21 - honeyani

Érdemes kipróbálni: a sziluett fotók drámai erejű, azonnali hatást elérő képek

A sziluett fotózását mindenkinek érdemes kipróbálnia: drámai erejű, azonnali hatást elérő képek, amelyek rögtön megmozgatják a néző fantáziáját. A világos háttérből elősejlő sötét alakzat titokzatosságot rejt magában, érzelmeket vált ki, hangulatot kelt. És mágnesként vonzza a tekintetet - már ha sikerült valóban jó fotót készítenünk. Ennek is magvannak a maga trükkjei, ehhez szeretnénk most segítséget nyújtani.   

Kezdjük a szó értelmezésével: a sziluett francia szóból ered, jelentése árnyékrajz. Lényege, hogy választott témánk sötét marad a világos háttér előtt. A tárgy (vagy alak) részletei elvesznek: a hangsúly a körvonalakra helyeződik. A képtípus esztétikai értékét a fény-árnyék, a világos-sötét között feszülő ellentét, az ebben rejlő drámai erő adja. De hogy is érhetjük el ezt a drámai hatást? 

25053020_m.jpg

1. Elsősorban jó erős fényre lesz szükségünk. Fényforrásunk lehet természetes vagy mesterséges, származhat beltéri, vagy kültéri forrásból. Mindegy. A lényeg, hogy tárgyunkat/alanyunkat a fény hátulról világítsa be - azaz most ellenfényt fogunk fotózni. Ha tökéletes sziluettet szeretnénk készíteni, használjunk erős ellenfényt. Az optika felől pedig semmilyen világítást ne alkalmazzunk

2. Csapjuk be a kamerát! Választott tárgyunkat/alakunkat helyezzük a fényforrás elé. Így a fényképezőgép fénymérését arra kényszeríthetjük, hogy a háttérre mérjen. Ha ugyanis a témára mérünk fényt, akkor az jól exponált lesz, a háttér pedig túl világos. Csapjuk be a kameránkat: hitessük el vele, hogy most a világos hátteret kell helyesen exponálnia. 

photographer-80122_960_720.jpg

4. Kapcsoljuk ki a vakut! A legtöbb digitális fényképezőgép arra törekszik, hogy ne keletkezzenek csúnya, nagy, sötét foltok a fotón. Ígyekszik helyesen exponálni - és automatikusan bekapcsolja a vakut. Ügyeljünk erre, ellenkező esetben nem fogjuk elérni a kívánt hatást.

5. Válasszunk jellegzetes, markáns formát! Természetesen ha csak gyakorolni szeretnénk, bármi megfelel a célnak - de ha igazán jó sziluett képet szeretnénk készíteni, olyan testet kell választanunk, aminek formája, körvonala önmagában véve is észtétikai értéket hordoz magában.  

6. Gondoljuk át a kompozíciót! Ha arcot fotózunk, állítsuk profilba, hogy látszódjon a homlok-orr-áll vonala. Ha több embert szeretnénk megörökíteni, jól láthatóan különítsük el őket, hogy a fotón ne folyjanak egybe az alakok. Ugyanez a helyzet akkor is, ha például egy embert szeretnénk lefényképezni valamilyen tárggyal, állattal együtt. Például a naplementében szeretnénk megörökíteni egy kutyát sétáltató férfit. Ha a férfi magához öleli kedvencét, a fotónkból semmi se lesz: kivehetetlen, összemosódott alakzatot kapunk. Márpedig nekünk nem erre van szükségünk.

+1. A teljes sziluett mellett próbáljuk ki a fél-sziluettet is, ahol a főszereplő – bár erősen alulexponált – egyes részletei látszanak, akár sejtelmesen, akár félig eltakarva.

horse-301257_960_720.jpg

Ha szeretnél még többet megtudni, nézz szét a Mikrosat Online Fotosuli oldalán!

 

Szólj hozzá!

Épp kirándulsz? Kápráztasd el az Instát hangulatos, esti képeiddel!

2017. augusztus 02. 13:37 - honeyani

A varázslatos kék óra - avagy a gyönyörű éjszakai fotók titka

Nincs is jobb a tengerparti nyaralásnál: nappal lazulunk a tengerparton, este pedig, amikor a nap már nem éget, sétálunk egy jót. Ízlelgetjük a kirándulóhely ízeit, magunkba szívjuk a tenger illatát, a kisváros zsongását, kivilágított utcáit. Este van, romantikus hangulatban andalgunk, és itt is, ott is csodaszépet látunk... Ilyenkor aztán kapunk a fényképezőgép után: igyekszünk megörökíteni a pillanatot. Talán arra pályázunk, hogy fotónkkal elkápráztassuk az Instát, esetleg hogy az élmény majd egyszer kinagyítva a nappalinkat díszítse. Mindegy. A lényeg, hogy jó esti kép szülessen.

Ehhez azonban nem árt tudni, melyik is az a napszak, amikor érdemes fényképezésre adni fejünket a fenti cél érdekében. Mindenki hallott már a kék óráról?  

city-114290_960_720_1.jpg

A kék óra az az időszak, amikor is a legnagyobb esélyünk van arra, hogy csodaszép, kivilágított város- vagy tájképet készítsünk. Ilyenkor még nem teljesen sötét az égbolt, de már nem is világos - az ég színe mélykék színben játszik, tökéletes hátteret nyújtva a kivilágított város sárga fényeinek. És nem csupán a kék égboltról van szó: a lenyugvó (vagy felkelő) nap sugarai a vörös számtalan árnyalatával festik be a felhőket.

lighthouse-2490717_960_720.jpg

A kékóra előtti délután azért nem érdemes fotózni, mert még nincs közvilágítás. A kékóra utáni időszak viszont azért alkalmatlan a fotózásra, mert az égbolt már túlságosan besötétedik, így hiába a fényáradat, az egyáltalán nem mutat a képeken.

Így aztán legyen szó város- vagy természetfotózásról, ha a kék órában tartózkodunk, bizton számíthatunk nagyszerű képekre. Érdemes tehát energiát fordítani a dologra! 

A kék órát elcsípni egyáltalán nem bonyolult: közvetlenül a napnyugta utáni, illetve a napkelte előtti időszakról van szó. Túl sok időnk azonban nincs. Legfeljebb egy óránk lehet a kattintgatásra - és a 60 perc a maximum, és az is csak nyáron! Ugyanis ahogy változnak az évszakok, úgy rövidül-hosszabbodik a kék óra ideje is. Télen ennél jóval rövidebb idő áll rendelkezésünkre.

Természetesen a napkelte és a napnyugta időpontja napról-napra, egy-két perccel eltolódik. Ha nagyon profik akarunk lenni - és már miért ne akarnánk? - egy okos-telefon alkalmazás letöltésével pontosan nyomon követhetjük a kékóra kezdetének időpontját.     

skyline-936589_960_720.jpg

Mivel a nap nyugaton nyugszik, ezért értelemszerűen ott tovább marad az ég világos, mint keleti irányban. Tehát kezdjük keleti irányban a fényképezést, aztán haladjunk fokozatosan nyugat felé. Így kvázi meghosszabbíthatjuk a kék órát.  

Az a tapasztalat, hogy a legjobb, ha kiiktatunk mindenféle szűrőt a mesterségesen kivilágított városkép fotózásakor, mert ez elég csúnya foltokat tud eredményezni a képeken, hiszen becsillanhat. Az UV szűrőket még akkor is érdemes „hatástalanítani” , ha az valóban a legkiválóbb minőségű, mert fenti malőr épp úgy előfordul velük is, mint a silányabb minőségűeknél!

Nem árt odafigyelni a lámpák körül kialakuló fénysávra is, ami akkor látható a legnagyobb sávban, amikor a kékóra vége felé közeledünk. Ezért ebben az időszakban kicsit lehet a rekeszen nyitni, ellentétben a korai kékórával, amikor a legjobb szűk rekeszt alkalmazni, hogy egyaránt éles láthatóságot tudjunk produkálni elől és hátul is.

blue-hour-2536428_960_720.jpg

A legjobb – elvárásainknak leginkább megfelelő – kékórai fotókat természetesen állványról tudjuk elkészíteni. Persze ki lehet hagyni – ha macerás cipelni, vagy épp nincsen nálunk, de a kékóra „beindult” – ám a végeredmény mégis csak állvány használatával lesz tökéletes.

 A kékórában készült természetképek is fantasztikus látványt nyújtanak, és még akkor is érdemes lencsevégre kapni őket, ha ez a szabad szemnek nem annyira látható. A képeken majd egészen más összhatás lesz tapasztalható, mint amit objektív nélkül tapasztal a szem. Egyedi és különleges, szemet gyönyörködtető képekkel rukkolhatunk elő fotós társainknak is!

sunrise-2500661_960_720.jpg

Szólj hozzá!

Esküvőre vagy hivatalos?  Készíts felejthetetlen fotókat!

2017. július 25. 16:41 - fotosuli

 

Emeld ki a témát!
Ha portréfotózásról  beszélünk,  aranyszabály,  hogy az alanynak ki kell emelkednie a környezetből. Erre több megoldás is van , de a leghatásosabb, a háttér elmosása. Kamera beállításokkal  ezt úgy érhetjük el, hogy a blendét tágra nyitjuk. 
A másik fontos tényező a  távolság . Minél távolabb lesz a fotótéma a háttértől, a háttér annál elmosottabb lesz. Amennyire csak tudod, távolítsd el a fotóalanyaid a háttértől!

wedding_ii.jpeg

(Fotó: Pexels)

Fókuszálj a kezekre!
A kezek sokszor legalább annyit elmondanak egy személyről  vagy egy eseményről, mint az arcok, így érdemes figyelmet szentelni nekik.  Egy  esküvőn különösen nagy szerepet kapnak a jegygyűrűt viselő pár egymásba fonódó kezei, az örömanya zsebkendőt szorongató ujjai, esetleg az ifjú pár egészségére koccintók megörökítése vagy a kis koszorúslány,  ahogyan a menyasszony szoknyáját szorongatja.

Tedd meghitté!
Amikor az ifjú párt fotózod, bátorítsd őket, hogy egymásra figyeljenek (suttogjanak egymás fülébe valami kedveset). Ez nagyon bensőséges, meghitt pillanatokat eredményez, kihangsúlyozza a kettőjük közötti erős köteléket. Már csak annyi a dolgod, hogy kihasználd a pillanatot, amikor megfeledkeznek róla, hogy fotózzák őket. Biztos lehetsz benne, ez lesz a kedvenc esküvői fotójuk.

Fotó a násznépről
Amikor csoportképet készítesz  érdemes időt szánni a beállításra, egy kis odafigyeléssel sokkal jobb eredményt érhetsz el mintha csak “öszetereled” a násznépet és kattintasz. Egyszerű alakzatok mint a háromszög a félkör jól működnek, de a szimmetrikus beállítás is szépen mutat. Állítsd a legmagasabbat középre a kicsiket a szélére.
A környezetben lévő tárgyakat bátran használd például egy lépcsőt,  amire leülhetnek, vagy egymás mögé állhatnak a fotó alanyok.

Óvatosan az utómunkával!
A hölgyek a fotókon tökéletesnek szeretnék látni magukat. Természetes, hogy egy kis utómunka segít hogy a vendégeket eredeti pompájukban mutassuk meg, senki sem szeretné látni azt az esetleg kicsit elkenődött sminket, vagy azt a pattanást ami pont előző nap jelent meg a legjobban látható helyen. De ügyelj rá, nehogy egy anyajegy vagy a szeplők retusálás áldozatává váljanak , ez ugyanis igen érzékenyen érintheti a fotóalanyod.  

Keretezd be!
Akár az ifjú párt, akár a násznép egy tagját fotózod figyelj ne csak a háttérre, de az előtérre is! Egy kapu egy boltív vagy egy belógó faág szép keretet ad a kompozíciódnak, meghitté hangulatossá teszi a képet.

pexels-photo-341371cskor.jpeg

(Fotó:Pexels)

Mutasd meg a részleteket!
A menyasszony a szervezéskor a legapróbb részletekig mindent eltervez. A sok apró részletet, ami a nagy napot hivatott tökéletessé tenni szívesen fogja viszontlátni a fotókon. Vannak részletek, amit kötelező megörökíteni és vannak amiket kár lenne kihagyni, ilyenek pl. a gyűrűk, a menyasszonyi csokor, a szék és az asztal dekoráció, a menyasszony cipője, a torta, vagy egy egyedi ültetőkártya.

Legyen nálad tartalék!
Murphy nem alszik és az akkumulátorod biztosan akkor fog lemerülni, amikor a megismételhetetlen pillanatot kell megörökítened. Ha nem akarod, hogy a csokordobás vagy a menyasszonyi torta megkezdésénél merüljön le az akksid, vagy teljen be a kártyád, legyen nálad tartalék mindenből, és olyankor cserélj, amikor “holtidő” van, hogy készen állj a nagy pillanatokra. Nem csak akkumulátorból és kártyából kell tartalék, de biztos ami biztos, tartalék vaku és objektív is legyen nálad.

3 komment

6 tipp, hogyan készíts profi fesztiválfotót

2017. július 22. 21:42 - honeyani

Itt a fesztiválszezon, de hogyan készítsünk maradandó emlékeket, amit majd az unokáinknak is meg tudunk mutatni, (vagy eldugni előlük :-))?

Itt a nyár, a zene, a tánc, a bulizás ideje. Fesztivált fesztivál követ, és talán te is szeretnéd megörökíteni a barátaiddal töltött fantasztikus pillanatokat koncert közben, netalán egy online magazinnak készítenél hangulatképeket a helyi eseményekről. Igen ám, de a fotók valahogy nem úgy sikerülnek, mint a "nagyoknak", és neked fogalmad sincs, hol történik a hiba. A géped jó, van már tapasztalatod a fotózás terén, és mégis: nem sikerült elkápráztatnod sem a Facebook népét, sem a magazin szerkesztőjét. 

Elsősorban tudnod kell: hiába készítesz jó képeket más helyzetekben, esetleg hiába vagy egy szuperdrága gép büszke tulajdonosa. A koncert- vagy rendezvényfotózás kihívás, szinte egy külön szakma, bele kell tanulni.

Egy buliban nem készíthetsz beállított képeket, sőt, váratlan mozdulatokra kell számítanod. Ha el akarsz kapni egy-egy érdekes pillanatot, résen kell lenned, hogy jókor légy jó helyen. Meg kell küzdened az esti koncertek kevés fényével, azzal, hogy böködnek-löködnek, hogy nyom a tömeg. Stabilan kell tartanod a gépedet, és gyorsan kell dolgoznod. Mindezt úgy, hogy a kutyát se érdekel, hogy te épp most akarod elkészíteni életed legütősebb fotóját.

Összegyűjtöttünk néhány tippet, hogyan készíts te is profi fesztiválfotót:

koncertfotó

Tovább
8 komment

Új barátaid, a természetes tavaszi fények

2017. május 23. 09:00 - Feggaris

Fény nélkül nincs fotográfia, ez bizonyára számodra is evidencia. (És nem csak azért, mert a ’photo’ szó görögül fényt jelent.) Ha bennünket kérdezel, van, hogy a megvilágítás fontosabb, mint a felbontás. A nyár elkényeztet a természetes világítás változatos fényforrásaival. De mi a helyzet tavasszal?

 

30792029_l.jpgForrás: 123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Az utcakép az utcai fotográfia valódi tárgya?

2017. május 17. 08:30 - fotosuli

Kétségtelen, hogy az utcai képek tárgya maga az utca. Azonban nem csak mi gondoljuk úgy, hogy ennél kicsit többről van szó. A művészi utcaképek tárgya maga a pillanat. Ezért nem biztos, hogy a szó művészi értelmében utcafotó mondjuk egy turistakép, még ha annak gondoljuk is.

kep18.jpg

Az utcafotózást nem véletlenül nevezik „őszinte” fotózásnak is. Aligha van még egy olyan terület a fotográfiában, ahol a praktikumot annyira háttérbe szorítanák a hozzáállásra, az alkotói nézőpontra vonatkozó tanácsok, mint az utcai fotózásnál. Bár igen érdekes az alkalmazott eszközök fejlődése is, látni fogod.

 

Az első utcafotók egyikét, mely a róla elnevezett dagerrotípia, Louis Daguerre készítette 1838-ban, a Boulevard du Temple-re néző műterméből, a kép címe is ugyanez. A fotón a velünk szemben kanyargó út, a háttérben magasodó épületek, vagy a kémények erdeje mellett a szemközti emeletes ház részleteiben merülhetünk el. Még a két emberi alak is észrevétlen marad első látásra. Nincs semmilyen drámai történés, viszont van valami más. Pontosan érezzük, hogy ez a lüktető, izgalmas nagyvárosi életből elkapott pillanat.

 

A pillanat valóban kulcsfogalom az utcai fotózásban. A világhírű francia fotós, a modern fotózsurnalisztika megalapítója, Henri Cartier-Bresson volt az, aki 1952-ben megalkotta a „döntő pillanat” fogalmát. A döntő pillanatot azóta is sokan próbálták megfejteni, saját tapasztalataik alapján újraértelmezni. És ha már technika: Cartier-Bresson Leica kamerát használt, 50 mm-es objektívvel, és „természetesen” szinte kizárólag fekete-fehérben fotózott.

 

Bár a pillanat maradt, a digitális fotózással valami mégiscsak megváltozott. Fotózni könnyűnek tűnik, tehát sokan fotóznak. És ha valami ilyen könnyű, a fotósok azt érzik, értenek is hozzá. Thomas Stanworth fotós a Petapixelen megjelent cikkében egyenesen arra utal, hogy az utcafotózás ezzel az egalitárius, azaz mindenki számára elérhető jellegével „megöli magát”. Ha van egy digitális géped (sőt, mobilod) akkor semmi sem ment meg attól, hogy fotózz és egy percen belül már lájkokat gyűjts.

 

Stanworth nem kíméli a közösségi média utcafotósait. Úgy véli, újrafotózzák azokat a képeket, melyeket előttük is sokan elkészítettek már. Példaként említi többek között az irányjelző táblával ellentétesen haladó, vagy a kirakatüvegben tükröződő gyalogost. Te hogyan folytatnád a sort?

Szólj hozzá!

Fordítsuk előnyünkre a tavaszi fényáradatot!

2017. május 04. 08:30 - fotosuli

Fény nélkül nincs fotográfia, ez biztos számotokra is evidens. (És nem csak azért, mert a ’foto’ fényt jelent görögül.) Ha bennünket kérdezel, a megvilágítás fontosabb, mint a felbontás. A nyár elkényeztet a természetes világítás változatos fényforrásaival. De mi a helyzet tavasszal?

 

Tovább
Szólj hozzá!

Hogyan vigyél színt a fekete-fehér képeidbe?

2017. április 18. 12:38 - fotosuli

Woody Allen állítólag azt mondta, azért készítette el a Manhattan című filmet, mert eszébe jutott, hogy „milyen szép lenne” egy fekete-fehérben forgatott romantikus film. „Így emlékszem vissza gyermekkorom városára” – magyarázta. Azt már mi tesszük hozzá, hogy pontosan így van ez a fekete-fehér fotókkal is. Ami a színek hiányával látszólag eltűnik, azt a képzelet, a nosztalgia, a fantázia csodálatosan pótolja.

 A filmben erre a zene, George Gershwin Kék rapszódiája is rásegített – igaz, nem „színével”, hiszen a blue itt a szomorkás, keserédes hangulatra utal. Talán e film hatása is, de ha arra kérünk, csukd be a szemed és képzelj el egy híres fekete-fehér képet, nagy eséllyel jut eszedbe épp egy nagyvárosi, mondjuk New York-i sziluett.

 De hogyan fotózz hatásosan fekete-fehérben? Ehhez adunk néhány praktikus tanácsot.

 fekete-feher_1.jpg

Kép: 123rf.com 

 

Tovább
Szólj hozzá!

A Húsvét lényege egyházi szakzsargon nélkül

2017. április 14. 23:29 - fotosuli

A húsvét a keresztyénség legnagyobb ünnepe, mégis elég nehéz logikusan elmagyarázni, mit is ünneplünk valójában.

Először tisztázzuk, hogy mit nem: Nem a nyuszit, nem a tojást, nem azt, hogy a böjt után végre ehetünk húst is, nem Jézus, a bölcs tanítómester halálára emlékezünk, és nem is a bűneink miatt kell feltétlenül rosszul érezni magunkat négy napon keresztül...

kegyelem.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

A szem a lélek tükre, avagy az ikonikus portréfotók titkai

2017. április 10. 09:24 - fotosuli

Világszerte ismert portréfotók nézegetése közben a fotózás szenvedélyével megáldott ember elábrándozik. Vajon ő mit tudna kihozni egy-egy arcból? De mi a híres fotók titka? Mitől szeretjük őket? Te is tudnád őket utánozni? Most e témában villantjuk fel a fotósok trükkjeit.

 Vegyél példát a híres képekről: fókuszálj a modell szemeire!

portre2.jpgKép: 123rf.com 

Tovább
Szólj hozzá!

Nincs kedved kirúgni a főnöködet?

2017. április 07. 12:10 - fotosuli

Én ezt 27 éve tettem meg, nem mintha bajom lett volna vele, csak szerettem volna önálló vállalkozásba kezdeni. Akkor még nem sejtettem, hogy egy sokkal hülyébb főnököm lesz, saját magam. :-)

Az addigi vezetőm legalább értett az emberek irányításához, a papírmunkához, valahogy a marketing, jog és az adó útvesztőiben is elboldogult. Én pedig nemcsak nem értettem hozzá, hanem nem is akartam ilyesmivel untatni magam, hiszen csak a szervizeléssel, javítással, kreatív dolgokkal volt kedvem foglalkozni.

Az elmúlt években ez a hozzáállásom sajnos nem sokat változott, ezért igyekszem inkább olyan emberekkel körülvenni magam, akik önállóan tudnak, és szeretnek dolgozni, nem igénylik, hogy a hátuk mögött állva irányítsam őket, ugyanúgy állnak a vásárlókhoz, mintha a saját vállalkozásukban dolgoznának, szívükön viselik a vásárlóink ügyes-bajos dolgait.

Így alakult ki egy összetartó, önállóan, jókedvvel dolgozó Szittya Villám csapat a Mikrosat KFT-nél. Stúdióvakukat, fotósfelszereléseket forgalmazunk Magyarországon és Németországban.

screen_shot_2017-04-07_at_12_09_21.jpg

Ma, 27 év után 14-en töltjük együtt napunk értékesebb részét, együtt sírunk, együtt nevetünk.

Most a németországi kapcsolataink ápolásához keresünk munkatársat. Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, és ha mindegyikre igen a válaszod, akkor küldd el önéletrajzodat a job@dr-blitz.de emailcímre:

Elvárások:

  • Tudod mi a különbség az elvárások, és az előnyök között? :-)
  • Társalgási szinten beszélsz németül, nem okoz gondot a telefonos, írásbeli kapcsolattartás német anyanyelvű, néha szakmai szavakat használó ügyfelekkel?
  • Jól kommunikálsz (németül is) szóban és írásban, rendszerezni tudod a bejövő kérdéseket?
  • Felhasználói szinten tudod kezelni a számítógépet, könnyen megtanulod a programok használatát?
  • Kezdeményezőkészséggel, problémamegoldó képességgel rendelkezel, a lehető legrövidebb időn belül törekszel a felmerült probléma megoldására? (Te sem szereted a "lepattintó" ügyfélszolgálatokat, ugye?)
  • Kitartóan keresed a megoldást, soha nem adod fel?

Előnyök:

  • Értékesítési, vagy ügyfélszolgálati tapasztalatod van?
  • Fotós gyakorlat, érdeklődés, műszaki érzék adott? (profi, hobby)

Kérlek add meg bruttó fizetési igényedet is. Nem azért, hogy legyen miből alkudoznom, hanem azért, mert ez egy kis, családi vállalkozás, és egészen biztos, hogy nem fogok tudni versenyezni a multiknál szokásos marketing manageri álomfizetésekkel. Viszont jó légkörű, családias környezetben ajánlok biztos megélhetést, fejlődési lehetőséget nyelvi, szakmai tudásban. Ezért ha nagyon eltér az elképzelésed attól, amit együtt ki is tudunk termelni, akkor sajnos nem jön össze az együttműködésünk.

 

Még pár info:

  • Kezdés: akár azonnal
  • Munkaidő: napi 8 óra
  • Munkavégzés nyelve: német
  • Munkavégzés helye: Budapest, Zugló, Örs vezér tér környéke

Ha beérkezett az emailed, akkor egyik munkatársam felveszi Veled a kapcsolatot, és ha szerinte is van fantázia a jelentkezésedben, akkor küldeni fog egy kérdőívet, amit kérlek tölts ki.

Mindenkit értesíteni fogunk, hogy továbblépünk-e a kiválasztás folyamatában, vagy valaki mással folytatjuk. Kérlek, ha nem jött össze, akkor se haragudj ránk! 

Köszönöm, hogy elolvastad, megosztottad!

Mészáros Tibor
Mikrosat KFT.

P.s.: Kérlek a megadott emailcímen jelentkezz a leírt módon, különben azt feltételezzük, hogy Veled nehezen tudnánk kommunikálni...

Szólj hozzá!

Mit tud az új Godox akkus vaku?

2017. március 14. 10:22 - fotosuli

Fényképezés Godox vakukkal

A most kipróbált Godox AD600B (teljes nevén: Godox Witstro AD600B TTL All-In-One Outdoor Flash, https://www.vaku.hu/hirek/godox) azzal követi a jó példát, hogy az akkumulátoros vaku immár műtermi képességű vaku is egyben. A most kipróbált felszerelés nem csupán egy vakuból, hanem egy komplett rendszerből áll, mely több Godox vakuból, valamit vakuvezérlőből áll úgy, hogy kiegészíthető más típusú vakukkal - az én esetemben Canon vakuval.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 6. rész: Hideg lámpák

2017. március 01. 08:30 - fotosuli

Ahogy ígértem, folytatódik a suli az állandófényű lámpákkal, azon belül is a hideg fényforrásokkal. Hideg alatt ugye most nem feltétlenül a színhőmérsékletét értjük, hanem a hőtermelést. Ezek a típusú fényforrások csupán pár éve kerültek be a fotográfia és a cinematográfia világába. Előnyük rendszerint a kisebb energiaigény, a napfény-balansz színhőmérséklet és a kisebb hőtermelés, ellenben a fényük sok esetben nem olyan minőségi, mint a hagyományos halogén lámpáké. Menjünk sorban:

Tovább
Szólj hozzá!
Címkék: fény fénysuli

Így legyünk az Instagram sztárjai az ételfotóinkkal!

2017. február 27. 08:30 - Feggaris

Mostanában nagyon felkapott téma a főzés, olyan értelemben, hogy sok a gasztro-blogger, és rengeteg újdonsággal rukkolnak elő. Ez azért van, mert napjainkban az ételek összetétele már annyira változatos, olyan ízvilágok is fellelhetőek, melyek régen a magyar ember számára még elképzelhetetlenek voltak. Az újdonság mindig építően hat az emberekre.

39983362_l.jpg

  forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Fénysuli - 5. rész: Meleg lámpák

2017. február 24. 08:30 - fotosuli

Folytatjuk a Fénysulit, mostani számunkban a folyamatos fényű lámpákról lesz szó, ami sok profi fotós nagy kedvence, és a videósok egyetlen mesterséges világítási eszköze. Sokan mondják, hogy a fotósok azért szeretik az állandó fényt, mert látják a világítás eredményét. Mitöbb, néhányan azt is állítják, hogy az ilyen fotósok azért szeretik a folyamatos fényt, mert vakufénnyel nem tudnak fotózni. Ez azonban nem mindig van így. A legprofibb, folyamatos fénnyel dolgozó fotósoktól nem ritkán hallani, hogy szerintük a folyamatos fényű lámpáknak (ezen belül is a hagyományos, filmes világból származó lámpáknak) sokkal szebb, sokkal minőségibb fényük van, mint a vakuknak. Van is benne igazság, bár néha kicsit azért "whiteszeműnek" kell lenni ahhoz, hogy ezt észrevegyük egy képen. Ellenben a vetett árnyék rendszerint árulkodik. Most hirtelen a múltkori Aurora Firefly teszt jutott eszembe a bábuval. Nézzétek csak az árnyékokat! A rendszervakus felsős sor még istenes, de az alsó sornál a stúdióvakus vetett árnyéknál mintha minden képen dupla árnyékot vetne a bábu:


Egy Fresnel-reflektor által keltett árnyéknál ilyen például nem fordul elő. Többek közt ezért esküsznek a legprofibbak a reflektorokra vakuk helyett. Azon belül is a halogén izzós reflektorokra, ugyanis a napsütésen kívül még mindig a halogén izzók fénye a legegyenletesebb színspektrumú, ellentétben az alább látható cikk-cakkos kompakt fénycsővel, és a valamivel jobb LEDdel. Ez azt mutatja meg, hogy az általuk kibocsájtott fény milyen színekből tevődik össze. Ugyanis az egy dolog, hogy mi a szemünkkel azt fehérnek vagy épp sárgásnak látjuk...

Napfény, LED, halogénizzó és kompakt fénycső színspektruma (Forrás: hoveyelectric.com)



Persze mindennek vannak hátrányai, nem is kicsik, emiatt fordulhat elő, hogy néha még ezeket a profikat is vakuval látjuk dolgozni. Menjünk szépen sorjában:

Meleg lámpák

(nem, nem homoszexuális refikről beszélünk, hanem azokról, amik megégetik a kezed. Angolul picit jobban hangzik: hot lights)

Kezdjük az ősi, Edison-féle technológiával, hiszen ez már több mint másfél évszázada a fotósok szolgálatában áll. Először Julia Margaret Cameron, majd pár évre rá Nadar kezdett el komolyabban műfényt használni a fotográfiához.

A meleg lámpákról tudjuk ugye, hogy a rendelkezésre álló energia egy részét fényként, egy részét hőként adják le. A fényük rendszerint 3200-4000 Kelvin színhőmérséklet közötti, ennél magasabb nem sűrűn, alacsonyabb viszont lehet. Mivel az energia jórészét hőként adják le, ezért nem túl hatékonyan hasznosítják az energiát, és hát mondjuk ki, sok esetben műtermi fűtésre is alkalmasak. A fentiek miatt a fotográfiában (és videózásban is) leginkább használható teljesítmény kb 300, de inkább 600 Wattnál kezdődik, innen megyünk fölfelé, úgymint 1000W, 2000W, 5000W, 10kW, 20kW. A 5-10kW-tól föfelé már komoly filmes kategóriájú lámpákról beszélünk, a 10-20kW-os reflektorok például már ipari áramról működnek, legjobb tudomásom szerint az 5000 Wattos halogén az, ami még 220V-os. Csak érzékeltetés gyanánt: ha egy szobába ablakon keresztül szeretnénk bevilágítani nappal, mintha a nap sütne be, minimum 2000W, de inkább 5000W-os reflektorra lesz szükségünk, hogy elérjük a hatást. Ha külső helyszínen dolgozunk, akkor ezeknél lámpáknál bizony nem elég holmi inverter, ide kőkeményen berregő, motoros generátorok kellenek. Meg markos legények, és masszív, gurulós állványok, mert ezek a lámpák bizony nem kicsik, de legalább nagyon nehezek.

12/18.000W-os ARRI reflektorok (Forrás: cinegear.biz)



Mindezek miatt további jellemzőjük, hogy borzasztó drága a működtetésük, sokat fogyasztanak, mitöbb az izzó egy vagyonba kerül beléjük, és ha mindez nem elegendő, akkor elmondom, hogy ezek az izzók nagyon érzékenyek is. A ki-be kapcsolgatást nem nagyon szeretik (alapvetően 4 órás minimális működési időtartamra tervezik őket), és kikapcsolás után hagyni kell kihűlni, addig nem javallott mozgatni őket, mert egy erősebb behatásra könnyen elszakadhat az izzószál bennük. Bekapcsolásnál is várni kell, míg bemelegednek, mert akkor érik el a normál, üzemi színhőmérsékletüket.

Azt mondtam már, hogy hőt termelnek? :D Nem győzöm hangsúlyozni... A nagy fogyasztás mellett ez a másik dolog, ami miatt kényelmetlen a használatuk. Egy kisebb stúdiót pikk-pakk felfűtenek, még a kisebb 600-1000W-os refik is, ami nyáron elég kellemetlen tud lenni, továbbá ha felmelegedtek már macerás a mozgatásuk. Nyilván a profibb gyártók próbálják megoldani a hőelvezetést, így hozzájuk lehet érni, de tegye fel a kezét az a régi motoros fotós, aki még nem égette meg magát reflektorral, vagy akinek a modellje, stábja, megbízója ne panaszkodott volna még arra, hogy milyen büdös lett a helyiségben, amikor egy hosszabb állás után bekapcsolták a lámpákat (ráég a por, aminek jellegzetes szaga van).

Na ezért van az, hogy a fent említett profik néha mégis inkább vakut használnak pl. külső helyszínen.

Izzótípus szerint


Hagyományos halogén lámpák

Ezek a klasszikus 3200 Kelvin színhőmérsékletű reflektorok. A "háztáji" izzóknál erősebb a fényük, többet is fogyasztanak, viszont jól bírják a strapát, a hosszú távú működtetést, magyarul hosszabb az élettartamuk. A fényerejüket rendszerint nem lehet szabályozni (nem dimmerelhetők), ugyanis ha csökkentjük az üzemi feszültséget, a fényük nem csak gyengébb lesz, de sárgább is, így felborul a színegyensúly. Ehelyett inkább a tárgytól/alanytól való távolsággal, vagy hőálló szürkefólia használatával szokás játszani.

HMI, avagy fémhalogén lámpák

A hagyományos halogén izzók egy továbbfejlesztett változata a HMI izzó. Tulajdonságaiban lényegében megegyezik a normál halogénnel, előnyeként leginkább a napfény-balansz színét szokás emlegetni, vagyis ez a típusú izzó kb 5600 Kelvin színhőmérséklettel világít, ellentétben a normál halogén 3200 Kelvinével, így könnyedén keverhető napfénnyel (míg a normál halogén reflektorokat ilyenkor színfóliázni szokták).

Reflektortípus szerint


Hagyományos tükrös reflektorok

A legegyszerűbb reflektorokat a zseblámpákból már jól ismert tükrös rendszerrel gyártják, ez gyűjti össze a fényüket egy pontba. Jó esetben fókuszálhatók, amit a tükör vagy az izzó mozgatásával lehet elérni. A legtöbb lámpára szerelnek fényterelő lapokat, amivel szabályozni tudjuk hová jusson fény és hová ne.

Hagyományos fókuszálható, állandó fényű lámpa fényterelőkkel



Fresnel reflektorok

Csak a pontosság kedvéért, ejtsd: "freznel" vagy esetleg angolul "fréynel" nagyon rövid "j"-vel a közepén, már-már "frénelnek" ejtik. L-betűvel a végén, tehát nem "frezner", ahogy sokan mondják.
Ez az egyik legnépszerűbb reflektortípus. Odáig ez is stimmel, hogy van benne egy izzó, mögötte pedig egy tükör, aminek a mozgatásával fókuszálni lehet a fényét. Amivel többet tud ez, mint a hagyományos reflektorok, az az izzó elé helyezett ún. Fresnel üveg, ami hasonló nevű feltalálójáról kapta a nevét. A Fresnel üveg célja, hogy a beeső fényt koncentrálja, ezáltal sokkal hatékonyabb, mint egy sima üveg. Eredendően világítótornyokhoz találták ki, de ma már nem csak a fotó/videó reflektorokban találjuk meg, hanem írásvetítők üvegén és napenergiát hasznosító rendszereknél is.

Balra a Fresnel lencse, jobbra a szférikus lencse (Forrás: Wikipedia)

 

Fresnel lencse működése (Forrás: Wikipedia)

Azon túl, hogy jobban hasznosítja a reflektor fényét, van még egy áldásos tulajdonsága, ami miatt fotósok, videósok nagyon szeretik, ez pedig az alább látható fénye:

Fresnel-fény (Forrás: Profoto)

Láthatjuk milyen szépen, egyenletesen fogy a fény a fénykör közepétől a szélei felé. Ez elég sok világítási trükkre ad lehetőséget.

A világ egyik legnépszerűbb Fresnel-refi gyártója az amerikai német ARRI, szinte minden filmforgatáson ilyen lámpákat találni (ld itt lent, ld fent, harmadik kép a cikkben), 600W-tól 18.000W-ig készítenek lámpákat. Masszívak, kibírják az esőt és jó drágák. Persze a kínaiak lekoppintották már a konstrukciót, de láttam már olyan utánzatot, ahol a kínai épp a lényegre nem figyelt: a fent látható, oldalirányba szépen elfogyó fénybe beletört a fényterelő lapkák foglalata, leárnyékolva a fénykör széleit. Ejnye-bejnye...

Fresnel lencsés reflektor fényterelőkkel

 

Fényformálás


Ezekre a lámpákra nem igazán gyártanak fényformálókat, egyrészt a méretük, másrészt a brutális hőtermelés miatt. Ha lágyítani akarják a fényüket, pausz- vagy vászonkeretet helyeznek eléjük, amiből létezik különféle vastagságú, attól függően, mennyire szeretnénk lágyítani. Ez tovább bonyolítja a használatukat, mivel ezek a keretek rendszerint nem összehajthatók (vagy ha mégis, szerelni kell őket), így nagy helyet foglalnak, korlátozottan sérülékenyek, továbbá plusz egy (két) állvány kell hozzájuk.

Ha színezni akarjuk a refijeinket, akkor hőálló színfóliát kell használnunk, amit rendszerint a fényterelő lapkára szokás csíptetni. Facsipesszel, mert a műanyag leolvad, a fém meg leégeti az ujjunkat, ha le akarjuk venni. :)

"Napfény" a szobában (Forrás: humidbeings.com)

Kezditek már kapiskálni, miért olyan nagy költségvetésű egy filmforgatás? :)

A következő fénysuliban a hideg lámpákat vesszük górcső alá.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 4. rész: Vakuk

2017. február 17. 08:30 - fotosuli

A múltkori cikkben kiveséztük azokat a fényformálókat, melyeket állandó fényhez használhatunk, konkrétan nappali természetes fényhez, de természetesen használhatók vakufényhez és reflektorfényhez egyaránt. A mai cikkben viszont konkrétan áttérünk a műfényre, a stúdióvakukra, rendszervakukra és reflektorokra. Ha ezzel végeztünk, jöhetnek az ezekhez való fényformálók.

Tovább
1 komment

Fénysuli - 3. rész: Derítőlapok

2017. február 10. 08:30 - fotosuli

Az előző részből ugye kiderült, hogy van nekünk kemény és lágy fényünk. Néhány esettől eltekintve (pl. borús idő, vagy ablakfény) rendszerint alapból kemény fény áll rendelkezésünkre, ilyen a napsütés, a vaku vagy a reflektorfény. Itt szeretném megjegyezni, hogy létezik mindenféle "fancy" fényforrás a boltokban a fotósok számára, de nem feltétlenül ez a titka a jó fotónak. Nyilván fotózáshoz ezek a legjobbak, a vakuk és az állandófényű ilyen-olyan reflektorok, fénytablók a fotósok életét segítik és könnyítik meg, kezelésük, kompatibilitásuk révén gyorsítják a munkát. De - és itt jön a DE - nem csak ezek alkalmasak fotózásra, hanem mindenféle fényforrás alkalmas fotózásra, és ha képesek vagyunk jól használni, megzabolázni a nyers fényt, akkor "fegyver" lehet a kezünkben egy 10ezer forintos kínai, vagy épp egy 20 éves Chinon rendszervaku, egy elemlámpa, egy gyertya, egy "baumaxos" építkezési reflektor, az autó fényszórója, vagy épp a holdfény. Ergo a jó fotósnak csak fény kell és tudja használni azt. Akár nyersen, akár megformázva.

Tovább
Szólj hozzá!