Fotósuli

A fényképezés nem boszorkányság

Esőben lehetetlen fotózni? Ugyan már!

2017. március 18. 19:01 - Feggaris

Csak azért ne mondj le a fotózásról, mert esik az eső! hiszen nem is gondolnád, mennyire szuper képeket lehet esőben készíteni! Egy esős nap áldás is lehet – és nem csak a növényeknek, - hanem fotózás szempontjából is!

 34450116_l.jpg

 forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Mit tud az új Godox akkus vaku?

2017. március 14. 10:22 - fotosuli

Fényképezés Godox vakukkal

A most kipróbált Godox AD600B (teljes nevén: Godox Witstro AD600B TTL All-In-One Outdoor Flash, https://www.vaku.hu/hirek/godox) azzal követi a jó példát, hogy az akkumulátoros vaku immár műtermi képességű vaku is egyben. A most kipróbált felszerelés nem csupán egy vakuból, hanem egy komplett rendszerből áll, mely több Godox vakuból, valamit vakuvezérlőből áll úgy, hogy kiegészíthető más típusú vakukkal - az én esetemben Canon vakuval.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 6. rész: Hideg lámpák

2017. március 01. 08:30 - fotosuli

Ahogy ígértem, folytatódik a suli az állandófényű lámpákkal, azon belül is a hideg fényforrásokkal. Hideg alatt ugye most nem feltétlenül a színhőmérsékletét értjük, hanem a hőtermelést. Ezek a típusú fényforrások csupán pár éve kerültek be a fotográfia és a cinematográfia világába. Előnyük rendszerint a kisebb energiaigény, a napfény-balansz színhőmérséklet és a kisebb hőtermelés, ellenben a fényük sok esetben nem olyan minőségi, mint a hagyományos halogén lámpáké. Menjünk sorban:

Tovább
Szólj hozzá!
Címkék: fény fénysuli

Így legyünk az Instagram sztárjai az ételfotóinkkal!

2017. február 27. 08:30 - Feggaris

Mostanában nagyon felkapott téma a főzés, olyan értelemben, hogy sok a gasztro-blogger, és rengeteg újdonsággal rukkolnak elő. Ez azért van, mert napjainkban az ételek összetétele már annyira változatos, olyan ízvilágok is fellelhetőek, melyek régen a magyar ember számára még elképzelhetetlenek voltak. Az újdonság mindig építően hat az emberekre.

39983362_l.jpg

  forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Fénysuli - 5. rész: Meleg lámpák

2017. február 24. 08:30 - fotosuli

Folytatjuk a Fénysulit, mostani számunkban a folyamatos fényű lámpákról lesz szó, ami sok profi fotós nagy kedvence, és a videósok egyetlen mesterséges világítási eszköze. Sokan mondják, hogy a fotósok azért szeretik az állandó fényt, mert látják a világítás eredményét. Mitöbb, néhányan azt is állítják, hogy az ilyen fotósok azért szeretik a folyamatos fényt, mert vakufénnyel nem tudnak fotózni. Ez azonban nem mindig van így. A legprofibb, folyamatos fénnyel dolgozó fotósoktól nem ritkán hallani, hogy szerintük a folyamatos fényű lámpáknak (ezen belül is a hagyományos, filmes világból származó lámpáknak) sokkal szebb, sokkal minőségibb fényük van, mint a vakuknak. Van is benne igazság, bár néha kicsit azért "whiteszeműnek" kell lenni ahhoz, hogy ezt észrevegyük egy képen. Ellenben a vetett árnyék rendszerint árulkodik. Most hirtelen a múltkori Aurora Firefly teszt jutott eszembe a bábuval. Nézzétek csak az árnyékokat! A rendszervakus felsős sor még istenes, de az alsó sornál a stúdióvakus vetett árnyéknál mintha minden képen dupla árnyékot vetne a bábu:


Egy Fresnel-reflektor által keltett árnyéknál ilyen például nem fordul elő. Többek közt ezért esküsznek a legprofibbak a reflektorokra vakuk helyett. Azon belül is a halogén izzós reflektorokra, ugyanis a napsütésen kívül még mindig a halogén izzók fénye a legegyenletesebb színspektrumú, ellentétben az alább látható cikk-cakkos kompakt fénycsővel, és a valamivel jobb LEDdel. Ez azt mutatja meg, hogy az általuk kibocsájtott fény milyen színekből tevődik össze. Ugyanis az egy dolog, hogy mi a szemünkkel azt fehérnek vagy épp sárgásnak látjuk...

Napfény, LED, halogénizzó és kompakt fénycső színspektruma (Forrás: hoveyelectric.com)



Persze mindennek vannak hátrányai, nem is kicsik, emiatt fordulhat elő, hogy néha még ezeket a profikat is vakuval látjuk dolgozni. Menjünk szépen sorjában:

Meleg lámpák

(nem, nem homoszexuális refikről beszélünk, hanem azokról, amik megégetik a kezed. Angolul picit jobban hangzik: hot lights)

Kezdjük az ősi, Edison-féle technológiával, hiszen ez már több mint másfél évszázada a fotósok szolgálatában áll. Először Julia Margaret Cameron, majd pár évre rá Nadar kezdett el komolyabban műfényt használni a fotográfiához.

A meleg lámpákról tudjuk ugye, hogy a rendelkezésre álló energia egy részét fényként, egy részét hőként adják le. A fényük rendszerint 3200-4000 Kelvin színhőmérséklet közötti, ennél magasabb nem sűrűn, alacsonyabb viszont lehet. Mivel az energia jórészét hőként adják le, ezért nem túl hatékonyan hasznosítják az energiát, és hát mondjuk ki, sok esetben műtermi fűtésre is alkalmasak. A fentiek miatt a fotográfiában (és videózásban is) leginkább használható teljesítmény kb 300, de inkább 600 Wattnál kezdődik, innen megyünk fölfelé, úgymint 1000W, 2000W, 5000W, 10kW, 20kW. A 5-10kW-tól föfelé már komoly filmes kategóriájú lámpákról beszélünk, a 10-20kW-os reflektorok például már ipari áramról működnek, legjobb tudomásom szerint az 5000 Wattos halogén az, ami még 220V-os. Csak érzékeltetés gyanánt: ha egy szobába ablakon keresztül szeretnénk bevilágítani nappal, mintha a nap sütne be, minimum 2000W, de inkább 5000W-os reflektorra lesz szükségünk, hogy elérjük a hatást. Ha külső helyszínen dolgozunk, akkor ezeknél lámpáknál bizony nem elég holmi inverter, ide kőkeményen berregő, motoros generátorok kellenek. Meg markos legények, és masszív, gurulós állványok, mert ezek a lámpák bizony nem kicsik, de legalább nagyon nehezek.

12/18.000W-os ARRI reflektorok (Forrás: cinegear.biz)



Mindezek miatt további jellemzőjük, hogy borzasztó drága a működtetésük, sokat fogyasztanak, mitöbb az izzó egy vagyonba kerül beléjük, és ha mindez nem elegendő, akkor elmondom, hogy ezek az izzók nagyon érzékenyek is. A ki-be kapcsolgatást nem nagyon szeretik (alapvetően 4 órás minimális működési időtartamra tervezik őket), és kikapcsolás után hagyni kell kihűlni, addig nem javallott mozgatni őket, mert egy erősebb behatásra könnyen elszakadhat az izzószál bennük. Bekapcsolásnál is várni kell, míg bemelegednek, mert akkor érik el a normál, üzemi színhőmérsékletüket.

Azt mondtam már, hogy hőt termelnek? :D Nem győzöm hangsúlyozni... A nagy fogyasztás mellett ez a másik dolog, ami miatt kényelmetlen a használatuk. Egy kisebb stúdiót pikk-pakk felfűtenek, még a kisebb 600-1000W-os refik is, ami nyáron elég kellemetlen tud lenni, továbbá ha felmelegedtek már macerás a mozgatásuk. Nyilván a profibb gyártók próbálják megoldani a hőelvezetést, így hozzájuk lehet érni, de tegye fel a kezét az a régi motoros fotós, aki még nem égette meg magát reflektorral, vagy akinek a modellje, stábja, megbízója ne panaszkodott volna még arra, hogy milyen büdös lett a helyiségben, amikor egy hosszabb állás után bekapcsolták a lámpákat (ráég a por, aminek jellegzetes szaga van).

Na ezért van az, hogy a fent említett profik néha mégis inkább vakut használnak pl. külső helyszínen.

Izzótípus szerint


Hagyományos halogén lámpák

Ezek a klasszikus 3200 Kelvin színhőmérsékletű reflektorok. A "háztáji" izzóknál erősebb a fényük, többet is fogyasztanak, viszont jól bírják a strapát, a hosszú távú működtetést, magyarul hosszabb az élettartamuk. A fényerejüket rendszerint nem lehet szabályozni (nem dimmerelhetők), ugyanis ha csökkentjük az üzemi feszültséget, a fényük nem csak gyengébb lesz, de sárgább is, így felborul a színegyensúly. Ehelyett inkább a tárgytól/alanytól való távolsággal, vagy hőálló szürkefólia használatával szokás játszani.

HMI, avagy fémhalogén lámpák

A hagyományos halogén izzók egy továbbfejlesztett változata a HMI izzó. Tulajdonságaiban lényegében megegyezik a normál halogénnel, előnyeként leginkább a napfény-balansz színét szokás emlegetni, vagyis ez a típusú izzó kb 5600 Kelvin színhőmérséklettel világít, ellentétben a normál halogén 3200 Kelvinével, így könnyedén keverhető napfénnyel (míg a normál halogén reflektorokat ilyenkor színfóliázni szokták).

Reflektortípus szerint


Hagyományos tükrös reflektorok

A legegyszerűbb reflektorokat a zseblámpákból már jól ismert tükrös rendszerrel gyártják, ez gyűjti össze a fényüket egy pontba. Jó esetben fókuszálhatók, amit a tükör vagy az izzó mozgatásával lehet elérni. A legtöbb lámpára szerelnek fényterelő lapokat, amivel szabályozni tudjuk hová jusson fény és hová ne.

Hagyományos fókuszálható, állandó fényű lámpa fényterelőkkel



Fresnel reflektorok

Csak a pontosság kedvéért, ejtsd: "freznel" vagy esetleg angolul "fréynel" nagyon rövid "j"-vel a közepén, már-már "frénelnek" ejtik. L-betűvel a végén, tehát nem "frezner", ahogy sokan mondják.
Ez az egyik legnépszerűbb reflektortípus. Odáig ez is stimmel, hogy van benne egy izzó, mögötte pedig egy tükör, aminek a mozgatásával fókuszálni lehet a fényét. Amivel többet tud ez, mint a hagyományos reflektorok, az az izzó elé helyezett ún. Fresnel üveg, ami hasonló nevű feltalálójáról kapta a nevét. A Fresnel üveg célja, hogy a beeső fényt koncentrálja, ezáltal sokkal hatékonyabb, mint egy sima üveg. Eredendően világítótornyokhoz találták ki, de ma már nem csak a fotó/videó reflektorokban találjuk meg, hanem írásvetítők üvegén és napenergiát hasznosító rendszereknél is.

Balra a Fresnel lencse, jobbra a szférikus lencse (Forrás: Wikipedia)

 

Fresnel lencse működése (Forrás: Wikipedia)

Azon túl, hogy jobban hasznosítja a reflektor fényét, van még egy áldásos tulajdonsága, ami miatt fotósok, videósok nagyon szeretik, ez pedig az alább látható fénye:

Fresnel-fény (Forrás: Profoto)

Láthatjuk milyen szépen, egyenletesen fogy a fény a fénykör közepétől a szélei felé. Ez elég sok világítási trükkre ad lehetőséget.

A világ egyik legnépszerűbb Fresnel-refi gyártója az amerikai német ARRI, szinte minden filmforgatáson ilyen lámpákat találni (ld itt lent, ld fent, harmadik kép a cikkben), 600W-tól 18.000W-ig készítenek lámpákat. Masszívak, kibírják az esőt és jó drágák. Persze a kínaiak lekoppintották már a konstrukciót, de láttam már olyan utánzatot, ahol a kínai épp a lényegre nem figyelt: a fent látható, oldalirányba szépen elfogyó fénybe beletört a fényterelő lapkák foglalata, leárnyékolva a fénykör széleit. Ejnye-bejnye...

Fresnel lencsés reflektor fényterelőkkel

 

Fényformálás


Ezekre a lámpákra nem igazán gyártanak fényformálókat, egyrészt a méretük, másrészt a brutális hőtermelés miatt. Ha lágyítani akarják a fényüket, pausz- vagy vászonkeretet helyeznek eléjük, amiből létezik különféle vastagságú, attól függően, mennyire szeretnénk lágyítani. Ez tovább bonyolítja a használatukat, mivel ezek a keretek rendszerint nem összehajthatók (vagy ha mégis, szerelni kell őket), így nagy helyet foglalnak, korlátozottan sérülékenyek, továbbá plusz egy (két) állvány kell hozzájuk.

Ha színezni akarjuk a refijeinket, akkor hőálló színfóliát kell használnunk, amit rendszerint a fényterelő lapkára szokás csíptetni. Facsipesszel, mert a műanyag leolvad, a fém meg leégeti az ujjunkat, ha le akarjuk venni. :)

"Napfény" a szobában (Forrás: humidbeings.com)

Kezditek már kapiskálni, miért olyan nagy költségvetésű egy filmforgatás? :)

A következő fénysuliban a hideg lámpákat vesszük górcső alá.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 4. rész: Vakuk

2017. február 17. 08:30 - fotosuli

A múltkori cikkben kiveséztük azokat a fényformálókat, melyeket állandó fényhez használhatunk, konkrétan nappali természetes fényhez, de természetesen használhatók vakufényhez és reflektorfényhez egyaránt. A mai cikkben viszont konkrétan áttérünk a műfényre, a stúdióvakukra, rendszervakukra és reflektorokra. Ha ezzel végeztünk, jöhetnek az ezekhez való fényformálók.

Tovább
1 komment

Fénysuli - 3. rész: Derítőlapok

2017. február 10. 08:30 - fotosuli

Az előző részből ugye kiderült, hogy van nekünk kemény és lágy fényünk. Néhány esettől eltekintve (pl. borús idő, vagy ablakfény) rendszerint alapból kemény fény áll rendelkezésünkre, ilyen a napsütés, a vaku vagy a reflektorfény. Itt szeretném megjegyezni, hogy létezik mindenféle "fancy" fényforrás a boltokban a fotósok számára, de nem feltétlenül ez a titka a jó fotónak. Nyilván fotózáshoz ezek a legjobbak, a vakuk és az állandófényű ilyen-olyan reflektorok, fénytablók a fotósok életét segítik és könnyítik meg, kezelésük, kompatibilitásuk révén gyorsítják a munkát. De - és itt jön a DE - nem csak ezek alkalmasak fotózásra, hanem mindenféle fényforrás alkalmas fotózásra, és ha képesek vagyunk jól használni, megzabolázni a nyers fényt, akkor "fegyver" lehet a kezünkben egy 10ezer forintos kínai, vagy épp egy 20 éves Chinon rendszervaku, egy elemlámpa, egy gyertya, egy "baumaxos" építkezési reflektor, az autó fényszórója, vagy épp a holdfény. Ergo a jó fotósnak csak fény kell és tudja használni azt. Akár nyersen, akár megformázva.

Tovább
Szólj hozzá!

Gyönyörű éjszakai képeket akar? Most megmutatjuk mi a titkuk! - II. rész

2017. február 08. 20:07 - Feggaris

Folytatva előző írásunkat, még néhány tipp, ha elcsíptük a kék órát, hogyan tudjuk annak szépségét, egyediségét a legjobban kiaknázni.

Amikor tehát égnek a városi lámpák és épp a - korábban elemzett - pontos időtartamban tartózkodunk, bizton számíthatunk nagyszerű képekre, érdemes tehát ráfordítani az energiát!

Most tél van, és ez igazán jó alkalom, mert sokak szerint a téli képek kékórában még szebbek tudnak lenni, mint nyáron, a rendszerint több és színárnyalatban is bővelkedő felhőkben is gyönyörködhetünk.

46319736_l.jpg

forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Unja a telet? Készüljön fel a tavaszra! - II. rész

2017. február 01. 08:30 - Feggaris

Ha kisüt a nap, újra ébredni kezd a természet, és elindul a zöldülés, a színesedés a természetben. Nyílnak a virágok, kezdünk észhez térni mi-emberek is, és felfedezni újra meg újra a Föld csodálatos megújulását. Hamarosan megérkezik ismét egyik legszebb évszakunk, a tavasz.

Folytatva előző írásunkban leírt tanácsainkat, a következő ötletekkel is szeretnénk segíteni Nektek a virágok fotózásában:

59790052_l.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Profi tippek, hogy megörökítsük lételemünket, a vizet

2017. január 30. 08:30 - Feggaris

A víz az ember jó barátja, mióta világ a világ. A tengereket, óceánokat övező tisztelet már évszázadok óta kíséri az emberek érzésvilágát, a látványa pedig lenyűgöz bennünket. Ezért aztán képeinknek is kedvenc témája, megunhatatlanul a víz. Nem mindegy azonban, hogyan fényképezzük, hiszen a tökéletes végeredményhez szükséges némi tapasztalat, ennek hiányában ugyanis nem érhetjük el a várt eredményt.

68887190_l.jpgforrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Unja a telet? Készüljön fel a tavaszra! - I. rész

2017. január 25. 08:30 - Feggaris

Beszéljünk most egy kicsit a növények, ezen belül is a virágok fényképezéséről. Noha mozdulatlanok, tehát gondolhatjuk, hogy egyszerű őket lefotózni, mégsem annyira, mint gondolnánk. Legalább is abból a szempontból egyáltalán nem mindegy a technika, hogy milyen minőségű, élességű fotót kívánunk a magunkénak tudni.

68205580_l.jpg

Tovább
1 komment

Ne csak gyönyörködjön a hóban, örköítse is meg!

2017. január 20. 14:54 - Feggaris

Téli tájak? Hát ez valójában havat jelent, legalább is azt kellene, hogy jelentsen. Jelenleg azonban – legalább is idehaza – nem mindenhol van, de ne csüggedjünk, hamarosan érkezik. Addig is, tegyük magunkévá a hasznos tanácsokat, mások tapasztalatait, s ha megérkezik a várva várt friss hó, irány a természet és a fényképezés!

Nézzük meg, mire kell odafigyelnünk ahhoz, hogy valóban szemnek kedves fotókat tudhassunk magunkénak télvíz idején!

69322129_l.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Eladná a lakását? Tuti tippek, hogy ne a fotókon múljon - 1. rész

2017. január 16. 08:30 - Feggaris

A legtöbben, ha lakáseladásra szánjuk magunkat, első körben megpróbáljuk azt magunk értékesíteni. Ez alatt azt értjük, hogy nem vonunk be ingatlanközvetítői segítséget. Ezzel persze az is együtt jár, hogy a fotókat – eladósorba került – lakásunkról, házunkról saját magunknak kell elkészíteni.

Persze baráti, vagy tapasztalt fotós segítséget igénybe vehetünk, ha van ilyen ismerősünk, sokat segíthet. Ha nincsen és magunk fogunk hozzá, jöjjön néhány segítség, hogy valóban hatékonyak lehessünk. Ügyeskedjünk, fotózzuk le profin a kecót! Ehhez jön most néhány jó tanács.

 

34936095_l.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

A természetfotózás és az etikus viselkedés

2016. december 14. 11:31 - Feggaris

Bizony a természetfotózásnak is van etikája. Az ember és a természet kapcsolata az elsődleges szempont. Hogy ez milyen, azt embere válogatja. Vannak sokan akik már nem érzik a természet közelségét, nem is érzik ott jól magukat, a civilizáció teljesen beszippantotta őket. Vannak viszont olyanok, akiket egy idő után zavar a város zaja, a sok ember, a tömeg, a hétköznapok rutinja. Ezeknek az embereknek úgy kell a csendes környezet, mint egy korty víz a szomjazónak. A természet feltölt energiával. Ez nem kell, hogy nagy utazás legyen, vannak olyanok, akiknek elég egy fél napos kirándulás, vagy egy hétvége a nyaralóban.
39558221_m.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Karma, az első GoPro-drón - másodpilótával

2016. december 05. 08:28 - Feggaris

A GoPro amerikai cég bejelentette az első saját drónját. A Karma – mert ez lett a neve – összecsukható és a drón irányítását egy beépített repülőszimulátorral tudjuk megtanulni. Ezt a Passenger mobilapplikációval tudjuk megtenni, ami azonban nem csak ezt tudja. A segítségével a drón-pilótához csatlakozhat még egy felhasználó, aki mint másodpilóta működhet közre. Így míg az egyik használó vezeti a drónt, a másik a felvételeket készíti el.

44747419_m.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Fotózol? Minden, amit a vakuról tudni akartál!

2016. november 29. 09:29 - Feggaris

Makrofelvételeknél szükség van plusz fényforrásra. Sötétedéskor vagy kevésbé megvilágított helyen, például egy erdőben túl kevés a fény, ezért indokolt a vaku használata. Szintén jól jön a vaku az ellenfényben történő fotózásnál, mert derítés nélkül csak sziluettszerű képet készítenénk.

 

43550701_l.jpg

 

Tovább
2 komment

Hogyan készíthetünk izgalmas portréfotókat?

2016. november 26. 10:52 - Feggaris

Véletlen, ellesett portrék

Az ellesett portré nem feltétlenül a szabadban készül. Bárhol készülhet, műteremben, szabadban, külső, belső helyszínen. Lehet egyszerű, hétköznapi, drámai, de akár vicces, gúnyos is. A véletlen portrékkal pillanatokat, gesztusokat, arckifejezéseket kaphatunk el. Van amikor az ellesett portrét nem a véletlen szüli, sok esetben rendelésre készülnek, a fotósnak olykor tudatosan, gondos előkészítéssel kell dolgoznia. 

46423478_l.jpg

Bármerre is járjunk a világban a fényképezőgépet igyekezzünk mindig a kezünk ügyében tartani. Mindig figyeljük a pillanatot és a körülöttünk lévő embereket. Nézzük a járókelőket, keressünk helyzeteket. Egy-egy elkapott pillanat egy ember történetének apró mozaikja. 

Amikor műtermi fotót készítünk, akkor is érdemes egy-egy spontán mozdulatot elkapni. 

Az ellesett portré elkészítése nem egyszerű feladat, hiszen nagyon gyorsan kell reagálnunk. Villámgyorsan kell megtalálnunk a tökéletes képkivágást. A legpraktikusabb, ha 80-200 mm-es zoomoptika van nálunk. 

Kreatív portré 

Ez a porté készítés egyedi válfaja. A legfontosabb, hogy túllépjünk a kézenfekvő és nyilvánvaló lehetőségeken és képzeletünket szabadjára engedve találjunk ki olyan helyzeteket, használjunk olyan módszereket, amelyek drámai, vidám vagy szokatlan hangulatot teremtenek és ezzel segítjük a modellünk személyiségének kibontakozását. A legfontosabb, hogy használjuk a fantáziánkat. 

A kreatív porté esetén beszéljük meg az alanyunkkal az elképzelésünket és vonjuk be a modellünket is a tervezésbe. 

Sok helyen találkozhatunk kreatív portré fotózással. Nézzük meg az újságok címlapját, CD borítókat. Több fényképész műveli a fotózásnak ezt az ágát. 

Hogyan? 

A gép szinte bármi lehet. Egy egyszerű, kompakt fényképezőgéppel is készíthetünk jó portrékat. A fények sokkal fontosabbak a fényképezőgép tudásánál. Amennyiben a szabadban fotózunk, ne a nappal háttal fotózzunk, mert a modell ilyenkor hunyorog. Nappal szemben viszont ne feledkezzünk meg a derítő vakuzásról.

Szólj hozzá!

Melyik a három legnépszerűbb fotótéma? Tippek fotózáshoz.

2016. november 24. 10:14 - Feggaris

Az ember

 

Az amatőr fényképezés legnépszerűbb motívuma maga az ember. Ez a téma még az egyszerűbb digitális gépekkel is jól fotózható, mivel nincs szükség nagy felbontású CCD-re, nagyobb optikai zoomra. Az unalmas beállítás, a rosszul megválasztott megvilágítás, a gyenge kompozíció azonban ennél a témánál is tud gyenge képeket eredményezni. Hogy ezt elkerüljük válasszunk semleges hátteret és keressünk kiegyenlített megvilágítású helyszínt. Nem szükséges a nagylátószögű objektív, ehelyett használjunk teleobjektívet vagy a zoomot állítsuk a tele tartományra. A témánk ne a kép középpontja legyen, alkalmazzuk az aranymetszés szabályait. Az ember azért jó téma, mert több szemszögből fényképezhető. Készíthetünk egész alakos képeket is, de egy-egy részletet is kiemelhetünk. Amire mindig figyeljünk oda, hogy mindenkit az egyéniségének megfelelő stílusban fényképezzünk.

 

36359693_l.jpg

 

Tovább
3 komment

Ha csak egy programot tervezel hétvégére, az a Photoexpo legyen a Millenárison!

2016. november 05. 06:57 - fotosuli

A 2012 óta minden évben megrendezett PHOTOEXPO a fotózás legfontosabb hazai seregszemléje, ahol egy helyen kézbe vehető és kipróbálható a fotós piac minden újdonsága, köztük olyan termékek százai is, amelyek létezéséről a fotósok többsége nem is tud. A termékek mellett évről évre felsorakoznak a különleges szolgáltatások is, melyek ismerete és használata ma már nem opcionális, hanem a sikeres működés záloga.

2016-ban ismét a Millenáris D épületének három szintjén, a kölni Photokina újdonságaival, fotózási lehetőségekkel és szakmai bemutatókkal várják a kiállítók az érdeklődő fotósokat.

1q8b0525-1024x683.jpg

 

Idén négy fényképezőgép gyártó is nagyméretű standdal és különleges fotótémákkal várja az érdeklődőket. A Nikon és a Canon a tavalyihoz hasonló területen mutatja be a kínálatát, a Fujifilm viszont a csarnok közepére átköltözve, jóval nagyobb standon teszi majd lehetővé a legújabb MILC-ek kipróbálását. A tavalyi szünet után idén újra, fotóspiaci helyéhez illő méretű területen állít ki a Sony, és a fotótémát sem aprózzák el. Az Olympus saját standon jelenik meg, a Pentax termékeit pedig idén is a Fotoplus hozza.

De nem lesz hiány kiegészítőkből sem. A hazai világítástechnika-, állvány- és táskakínálat teljes spektruma ott lesz november első hétvégéjén a Millenáris D épületében, de monitor és nyomtató téren is megismerheti az újdonságokat az, aki kilátogat a rendezvényre. Emellett természetesen elérhető, kipróbálható és összehasonlítható lesz szinte minden kiegészítő, ami idehaza kapható, több esetben a bolti árnál jóval olcsóbban. A hagyományos fotós eszközök sorát a mindenki számára megfizethető professzionális adattárolási megoldások, a szakkönyvek és a fotózásra és videózásra egyaránt alkalmas profi drónok teszik teljessé. A drónokat nem csak statikus állapotban, de akció közben is meg lehet majd nézni.

Az előadóterem programja idén szombaton és vasárnap is nyitva áll mindenki számára, az alap belépőn felül további belépőre nincs szükség. Az érdeklődők megismerkedhetnek a fotóműtermek apró kis titkaival, a mobillal való fotózás alapszabályaival (és fontos trükkjeivel) és az Inverse Everest tagjaitól megtudhatják, milyen kihívásokkal kell megbirkózni, ha 2 ezer méter mély barlangokban szeretnénk fotózni.

Idén újra előtérbe helyezzük a tanulást, ezért több fotózási helyszínt is úgy alakítottunk ki, hogy ott különböző körülmények és témák fotózásához lehessen ellesni a fogásokat. Az emeleti fotózás teremben a Fotósuli.com szervezésében kis létszámú csoportokban zajlik majd a három lépcsős világítástechnika oktatás. A legjobb az egészben, hogy a normál belépőjegy erre a programra is érvényes.

A fotosuli.com csapata egyszerre három fotózást tart az emeleti előadóteremben.

Szólj hozzá!