Fotósuli

A fényképezés nem boszorkányság

Ételfotók, illúziók, fények

2017. május 30. 15:40 - Feggaris

Az ételfotózás mintha már nem is önálló műfaj, hanem átlagos, hétköznapi tevékenység lenne. Hacsak nem élelmiszer-stylist vagy hivatásos ételfotós a foglalkozásod, akkor valószínűleg „csak” annyit szeretnél, hogy egy jó ételfotót készíts.

 

48455937_s.jpg

Forrás: 123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Új barátaid, a természetes tavaszi fények

2017. május 23. 09:00 - Feggaris

Fény nélkül nincs fotográfia, ez bizonyára számodra is evidencia. (És nem csak azért, mert a ’photo’ szó görögül fényt jelent.) Ha bennünket kérdezel, van, hogy a megvilágítás fontosabb, mint a felbontás. A nyár elkényeztet a természetes világítás változatos fényforrásaival. De mi a helyzet tavasszal?

 

30792029_l.jpgForrás: 123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Az utcakép az utcai fotográfia valódi tárgya?

2017. május 17. 08:30 - fotosuli

Kétségtelen, hogy az utcai képek tárgya maga az utca. Azonban nem csak mi gondoljuk úgy, hogy ennél kicsit többről van szó. A művészi utcaképek tárgya maga a pillanat. Ezért nem biztos, hogy a szó művészi értelmében utcafotó mondjuk egy turistakép, még ha annak gondoljuk is.

kep18.jpg

Az utcafotózást nem véletlenül nevezik „őszinte” fotózásnak is. Aligha van még egy olyan terület a fotográfiában, ahol a praktikumot annyira háttérbe szorítanák a hozzáállásra, az alkotói nézőpontra vonatkozó tanácsok, mint az utcai fotózásnál. Bár igen érdekes az alkalmazott eszközök fejlődése is, látni fogod.

 

Az első utcafotók egyikét, mely a róla elnevezett dagerrotípia, Louis Daguerre készítette 1838-ban, a Boulevard du Temple-re néző műterméből, a kép címe is ugyanez. A fotón a velünk szemben kanyargó út, a háttérben magasodó épületek, vagy a kémények erdeje mellett a szemközti emeletes ház részleteiben merülhetünk el. Még a két emberi alak is észrevétlen marad első látásra. Nincs semmilyen drámai történés, viszont van valami más. Pontosan érezzük, hogy ez a lüktető, izgalmas nagyvárosi életből elkapott pillanat.

 

A pillanat valóban kulcsfogalom az utcai fotózásban. A világhírű francia fotós, a modern fotózsurnalisztika megalapítója, Henri Cartier-Bresson volt az, aki 1952-ben megalkotta a „döntő pillanat” fogalmát. A döntő pillanatot azóta is sokan próbálták megfejteni, saját tapasztalataik alapján újraértelmezni. És ha már technika: Cartier-Bresson Leica kamerát használt, 50 mm-es objektívvel, és „természetesen” szinte kizárólag fekete-fehérben fotózott.

 

Bár a pillanat maradt, a digitális fotózással valami mégiscsak megváltozott. Fotózni könnyűnek tűnik, tehát sokan fotóznak. És ha valami ilyen könnyű, a fotósok azt érzik, értenek is hozzá. Thomas Stanworth fotós a Petapixelen megjelent cikkében egyenesen arra utal, hogy az utcafotózás ezzel az egalitárius, azaz mindenki számára elérhető jellegével „megöli magát”. Ha van egy digitális géped (sőt, mobilod) akkor semmi sem ment meg attól, hogy fotózz és egy percen belül már lájkokat gyűjts.

 

Stanworth nem kíméli a közösségi média utcafotósait. Úgy véli, újrafotózzák azokat a képeket, melyeket előttük is sokan elkészítettek már. Példaként említi többek között az irányjelző táblával ellentétesen haladó, vagy a kirakatüvegben tükröződő gyalogost. Te hogyan folytatnád a sort?

Szólj hozzá!

Fordítsuk előnyünkre a tavaszi fényáradatot!

2017. május 04. 08:30 - fotosuli

Fény nélkül nincs fotográfia, ez biztos számotokra is evidens. (És nem csak azért, mert a ’foto’ fényt jelent görögül.) Ha bennünket kérdezel, a megvilágítás fontosabb, mint a felbontás. A nyár elkényeztet a természetes világítás változatos fényforrásaival. De mi a helyzet tavasszal?

 

Tovább
Szólj hozzá!

Hogyan vigyél színt a fekete-fehér képeidbe?

2017. április 18. 12:38 - fotosuli

Woody Allen állítólag azt mondta, azért készítette el a Manhattan című filmet, mert eszébe jutott, hogy „milyen szép lenne” egy fekete-fehérben forgatott romantikus film. „Így emlékszem vissza gyermekkorom városára” – magyarázta. Azt már mi tesszük hozzá, hogy pontosan így van ez a fekete-fehér fotókkal is. Ami a színek hiányával látszólag eltűnik, azt a képzelet, a nosztalgia, a fantázia csodálatosan pótolja.

 A filmben erre a zene, George Gershwin Kék rapszódiája is rásegített – igaz, nem „színével”, hiszen a blue itt a szomorkás, keserédes hangulatra utal. Talán e film hatása is, de ha arra kérünk, csukd be a szemed és képzelj el egy híres fekete-fehér képet, nagy eséllyel jut eszedbe épp egy nagyvárosi, mondjuk New York-i sziluett.

 De hogyan fotózz hatásosan fekete-fehérben? Ehhez adunk néhány praktikus tanácsot.

 fekete-feher_1.jpg

Kép: 123rf.com 

 

Tovább
Szólj hozzá!

A Húsvét lényege egyházi szakzsargon nélkül

2017. április 14. 23:29 - fotosuli

A húsvét a keresztyénség legnagyobb ünnepe, mégis elég nehéz logikusan elmagyarázni, mit is ünneplünk valójában.

Először tisztázzuk, hogy mit nem: Nem a nyuszit, nem a tojást, nem azt, hogy a böjt után végre ehetünk húst is, nem Jézus, a bölcs tanítómester halálára emlékezünk, és nem is a bűneink miatt kell feltétlenül rosszul érezni magunkat négy napon keresztül...

kegyelem.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

A szem a lélek tükre, avagy az ikonikus portréfotók titkai

2017. április 10. 09:24 - fotosuli

Világszerte ismert portréfotók nézegetése közben a fotózás szenvedélyével megáldott ember elábrándozik. Vajon ő mit tudna kihozni egy-egy arcból? De mi a híres fotók titka? Mitől szeretjük őket? Te is tudnád őket utánozni? Most e témában villantjuk fel a fotósok trükkjeit.

 Vegyél példát a híres képekről: fókuszálj a modell szemeire!

portre2.jpgKép: 123rf.com 

Tovább
Szólj hozzá!

Nincs kedved kirúgni a főnöködet?

2017. április 07. 12:10 - fotosuli

Én ezt 27 éve tettem meg, nem mintha bajom lett volna vele, csak szerettem volna önálló vállalkozásba kezdeni. Akkor még nem sejtettem, hogy egy sokkal hülyébb főnököm lesz, saját magam. :-)

Az addigi vezetőm legalább értett az emberek irányításához, a papírmunkához, valahogy a marketing, jog és az adó útvesztőiben is elboldogult. Én pedig nemcsak nem értettem hozzá, hanem nem is akartam ilyesmivel untatni magam, hiszen csak a szervizeléssel, javítással, kreatív dolgokkal volt kedvem foglalkozni.

Az elmúlt években ez a hozzáállásom sajnos nem sokat változott, ezért igyekszem inkább olyan emberekkel körülvenni magam, akik önállóan tudnak, és szeretnek dolgozni, nem igénylik, hogy a hátuk mögött állva irányítsam őket, ugyanúgy állnak a vásárlókhoz, mintha a saját vállalkozásukban dolgoznának, szívükön viselik a vásárlóink ügyes-bajos dolgait.

Így alakult ki egy összetartó, önállóan, jókedvvel dolgozó Szittya Villám csapat a Mikrosat KFT-nél. Stúdióvakukat, fotósfelszereléseket forgalmazunk Magyarországon és Németországban.

screen_shot_2017-04-07_at_12_09_21.jpg

Ma, 27 év után 14-en töltjük együtt napunk értékesebb részét, együtt sírunk, együtt nevetünk.

Most a németországi kapcsolataink ápolásához keresünk munkatársat. Tedd fel magadnak az alábbi kérdéseket, és ha mindegyikre igen a válaszod, akkor küldd el önéletrajzodat a job@dr-blitz.de emailcímre:

Elvárások:

  • Tudod mi a különbség az elvárások, és az előnyök között? :-)
  • Társalgási szinten beszélsz németül, nem okoz gondot a telefonos, írásbeli kapcsolattartás német anyanyelvű, néha szakmai szavakat használó ügyfelekkel?
  • Jól kommunikálsz (németül is) szóban és írásban, rendszerezni tudod a bejövő kérdéseket?
  • Felhasználói szinten tudod kezelni a számítógépet, könnyen megtanulod a programok használatát?
  • Kezdeményezőkészséggel, problémamegoldó képességgel rendelkezel, a lehető legrövidebb időn belül törekszel a felmerült probléma megoldására? (Te sem szereted a "lepattintó" ügyfélszolgálatokat, ugye?)
  • Kitartóan keresed a megoldást, soha nem adod fel?

Előnyök:

  • Értékesítési, vagy ügyfélszolgálati tapasztalatod van?
  • Fotós gyakorlat, érdeklődés, műszaki érzék adott? (profi, hobby)

Kérlek add meg bruttó fizetési igényedet is. Nem azért, hogy legyen miből alkudoznom, hanem azért, mert ez egy kis, családi vállalkozás, és egészen biztos, hogy nem fogok tudni versenyezni a multiknál szokásos marketing manageri álomfizetésekkel. Viszont jó légkörű, családias környezetben ajánlok biztos megélhetést, fejlődési lehetőséget nyelvi, szakmai tudásban. Ezért ha nagyon eltér az elképzelésed attól, amit együtt ki is tudunk termelni, akkor sajnos nem jön össze az együttműködésünk.

 

Még pár info:

  • Kezdés: akár azonnal
  • Munkaidő: napi 8 óra
  • Munkavégzés nyelve: német
  • Munkavégzés helye: Budapest, Zugló, Örs vezér tér környéke

Ha beérkezett az emailed, akkor egyik munkatársam felveszi Veled a kapcsolatot, és ha szerinte is van fantázia a jelentkezésedben, akkor küldeni fog egy kérdőívet, amit kérlek tölts ki.

Mindenkit értesíteni fogunk, hogy továbblépünk-e a kiválasztás folyamatában, vagy valaki mással folytatjuk. Kérlek, ha nem jött össze, akkor se haragudj ránk! 

Köszönöm, hogy elolvastad, megosztottad!

Mészáros Tibor
Mikrosat KFT.

P.s.: Kérlek a megadott emailcímen jelentkezz a leírt módon, különben azt feltételezzük, hogy Veled nehezen tudnánk kommunikálni...

Szólj hozzá!

Mit tud az új Godox akkus vaku?

2017. március 14. 10:22 - fotosuli

Fényképezés Godox vakukkal

A most kipróbált Godox AD600B (teljes nevén: Godox Witstro AD600B TTL All-In-One Outdoor Flash, https://www.vaku.hu/hirek/godox) azzal követi a jó példát, hogy az akkumulátoros vaku immár műtermi képességű vaku is egyben. A most kipróbált felszerelés nem csupán egy vakuból, hanem egy komplett rendszerből áll, mely több Godox vakuból, valamit vakuvezérlőből áll úgy, hogy kiegészíthető más típusú vakukkal - az én esetemben Canon vakuval.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 6. rész: Hideg lámpák

2017. március 01. 08:30 - fotosuli

Ahogy ígértem, folytatódik a suli az állandófényű lámpákkal, azon belül is a hideg fényforrásokkal. Hideg alatt ugye most nem feltétlenül a színhőmérsékletét értjük, hanem a hőtermelést. Ezek a típusú fényforrások csupán pár éve kerültek be a fotográfia és a cinematográfia világába. Előnyük rendszerint a kisebb energiaigény, a napfény-balansz színhőmérséklet és a kisebb hőtermelés, ellenben a fényük sok esetben nem olyan minőségi, mint a hagyományos halogén lámpáké. Menjünk sorban:

Tovább
Szólj hozzá!
Címkék: fény fénysuli

Így legyünk az Instagram sztárjai az ételfotóinkkal!

2017. február 27. 08:30 - Feggaris

Mostanában nagyon felkapott téma a főzés, olyan értelemben, hogy sok a gasztro-blogger, és rengeteg újdonsággal rukkolnak elő. Ez azért van, mert napjainkban az ételek összetétele már annyira változatos, olyan ízvilágok is fellelhetőek, melyek régen a magyar ember számára még elképzelhetetlenek voltak. Az újdonság mindig építően hat az emberekre.

39983362_l.jpg

  forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Fénysuli - 5. rész: Meleg lámpák

2017. február 24. 08:30 - fotosuli

Folytatjuk a Fénysulit, mostani számunkban a folyamatos fényű lámpákról lesz szó, ami sok profi fotós nagy kedvence, és a videósok egyetlen mesterséges világítási eszköze. Sokan mondják, hogy a fotósok azért szeretik az állandó fényt, mert látják a világítás eredményét. Mitöbb, néhányan azt is állítják, hogy az ilyen fotósok azért szeretik a folyamatos fényt, mert vakufénnyel nem tudnak fotózni. Ez azonban nem mindig van így. A legprofibb, folyamatos fénnyel dolgozó fotósoktól nem ritkán hallani, hogy szerintük a folyamatos fényű lámpáknak (ezen belül is a hagyományos, filmes világból származó lámpáknak) sokkal szebb, sokkal minőségibb fényük van, mint a vakuknak. Van is benne igazság, bár néha kicsit azért "whiteszeműnek" kell lenni ahhoz, hogy ezt észrevegyük egy képen. Ellenben a vetett árnyék rendszerint árulkodik. Most hirtelen a múltkori Aurora Firefly teszt jutott eszembe a bábuval. Nézzétek csak az árnyékokat! A rendszervakus felsős sor még istenes, de az alsó sornál a stúdióvakus vetett árnyéknál mintha minden képen dupla árnyékot vetne a bábu:


Egy Fresnel-reflektor által keltett árnyéknál ilyen például nem fordul elő. Többek közt ezért esküsznek a legprofibbak a reflektorokra vakuk helyett. Azon belül is a halogén izzós reflektorokra, ugyanis a napsütésen kívül még mindig a halogén izzók fénye a legegyenletesebb színspektrumú, ellentétben az alább látható cikk-cakkos kompakt fénycsővel, és a valamivel jobb LEDdel. Ez azt mutatja meg, hogy az általuk kibocsájtott fény milyen színekből tevődik össze. Ugyanis az egy dolog, hogy mi a szemünkkel azt fehérnek vagy épp sárgásnak látjuk...

Napfény, LED, halogénizzó és kompakt fénycső színspektruma (Forrás: hoveyelectric.com)



Persze mindennek vannak hátrányai, nem is kicsik, emiatt fordulhat elő, hogy néha még ezeket a profikat is vakuval látjuk dolgozni. Menjünk szépen sorjában:

Meleg lámpák

(nem, nem homoszexuális refikről beszélünk, hanem azokról, amik megégetik a kezed. Angolul picit jobban hangzik: hot lights)

Kezdjük az ősi, Edison-féle technológiával, hiszen ez már több mint másfél évszázada a fotósok szolgálatában áll. Először Julia Margaret Cameron, majd pár évre rá Nadar kezdett el komolyabban műfényt használni a fotográfiához.

A meleg lámpákról tudjuk ugye, hogy a rendelkezésre álló energia egy részét fényként, egy részét hőként adják le. A fényük rendszerint 3200-4000 Kelvin színhőmérséklet közötti, ennél magasabb nem sűrűn, alacsonyabb viszont lehet. Mivel az energia jórészét hőként adják le, ezért nem túl hatékonyan hasznosítják az energiát, és hát mondjuk ki, sok esetben műtermi fűtésre is alkalmasak. A fentiek miatt a fotográfiában (és videózásban is) leginkább használható teljesítmény kb 300, de inkább 600 Wattnál kezdődik, innen megyünk fölfelé, úgymint 1000W, 2000W, 5000W, 10kW, 20kW. A 5-10kW-tól föfelé már komoly filmes kategóriájú lámpákról beszélünk, a 10-20kW-os reflektorok például már ipari áramról működnek, legjobb tudomásom szerint az 5000 Wattos halogén az, ami még 220V-os. Csak érzékeltetés gyanánt: ha egy szobába ablakon keresztül szeretnénk bevilágítani nappal, mintha a nap sütne be, minimum 2000W, de inkább 5000W-os reflektorra lesz szükségünk, hogy elérjük a hatást. Ha külső helyszínen dolgozunk, akkor ezeknél lámpáknál bizony nem elég holmi inverter, ide kőkeményen berregő, motoros generátorok kellenek. Meg markos legények, és masszív, gurulós állványok, mert ezek a lámpák bizony nem kicsik, de legalább nagyon nehezek.

12/18.000W-os ARRI reflektorok (Forrás: cinegear.biz)



Mindezek miatt további jellemzőjük, hogy borzasztó drága a működtetésük, sokat fogyasztanak, mitöbb az izzó egy vagyonba kerül beléjük, és ha mindez nem elegendő, akkor elmondom, hogy ezek az izzók nagyon érzékenyek is. A ki-be kapcsolgatást nem nagyon szeretik (alapvetően 4 órás minimális működési időtartamra tervezik őket), és kikapcsolás után hagyni kell kihűlni, addig nem javallott mozgatni őket, mert egy erősebb behatásra könnyen elszakadhat az izzószál bennük. Bekapcsolásnál is várni kell, míg bemelegednek, mert akkor érik el a normál, üzemi színhőmérsékletüket.

Azt mondtam már, hogy hőt termelnek? :D Nem győzöm hangsúlyozni... A nagy fogyasztás mellett ez a másik dolog, ami miatt kényelmetlen a használatuk. Egy kisebb stúdiót pikk-pakk felfűtenek, még a kisebb 600-1000W-os refik is, ami nyáron elég kellemetlen tud lenni, továbbá ha felmelegedtek már macerás a mozgatásuk. Nyilván a profibb gyártók próbálják megoldani a hőelvezetést, így hozzájuk lehet érni, de tegye fel a kezét az a régi motoros fotós, aki még nem égette meg magát reflektorral, vagy akinek a modellje, stábja, megbízója ne panaszkodott volna még arra, hogy milyen büdös lett a helyiségben, amikor egy hosszabb állás után bekapcsolták a lámpákat (ráég a por, aminek jellegzetes szaga van).

Na ezért van az, hogy a fent említett profik néha mégis inkább vakut használnak pl. külső helyszínen.

Izzótípus szerint


Hagyományos halogén lámpák

Ezek a klasszikus 3200 Kelvin színhőmérsékletű reflektorok. A "háztáji" izzóknál erősebb a fényük, többet is fogyasztanak, viszont jól bírják a strapát, a hosszú távú működtetést, magyarul hosszabb az élettartamuk. A fényerejüket rendszerint nem lehet szabályozni (nem dimmerelhetők), ugyanis ha csökkentjük az üzemi feszültséget, a fényük nem csak gyengébb lesz, de sárgább is, így felborul a színegyensúly. Ehelyett inkább a tárgytól/alanytól való távolsággal, vagy hőálló szürkefólia használatával szokás játszani.

HMI, avagy fémhalogén lámpák

A hagyományos halogén izzók egy továbbfejlesztett változata a HMI izzó. Tulajdonságaiban lényegében megegyezik a normál halogénnel, előnyeként leginkább a napfény-balansz színét szokás emlegetni, vagyis ez a típusú izzó kb 5600 Kelvin színhőmérséklettel világít, ellentétben a normál halogén 3200 Kelvinével, így könnyedén keverhető napfénnyel (míg a normál halogén reflektorokat ilyenkor színfóliázni szokták).

Reflektortípus szerint


Hagyományos tükrös reflektorok

A legegyszerűbb reflektorokat a zseblámpákból már jól ismert tükrös rendszerrel gyártják, ez gyűjti össze a fényüket egy pontba. Jó esetben fókuszálhatók, amit a tükör vagy az izzó mozgatásával lehet elérni. A legtöbb lámpára szerelnek fényterelő lapokat, amivel szabályozni tudjuk hová jusson fény és hová ne.

Hagyományos fókuszálható, állandó fényű lámpa fényterelőkkel



Fresnel reflektorok

Csak a pontosság kedvéért, ejtsd: "freznel" vagy esetleg angolul "fréynel" nagyon rövid "j"-vel a közepén, már-már "frénelnek" ejtik. L-betűvel a végén, tehát nem "frezner", ahogy sokan mondják.
Ez az egyik legnépszerűbb reflektortípus. Odáig ez is stimmel, hogy van benne egy izzó, mögötte pedig egy tükör, aminek a mozgatásával fókuszálni lehet a fényét. Amivel többet tud ez, mint a hagyományos reflektorok, az az izzó elé helyezett ún. Fresnel üveg, ami hasonló nevű feltalálójáról kapta a nevét. A Fresnel üveg célja, hogy a beeső fényt koncentrálja, ezáltal sokkal hatékonyabb, mint egy sima üveg. Eredendően világítótornyokhoz találták ki, de ma már nem csak a fotó/videó reflektorokban találjuk meg, hanem írásvetítők üvegén és napenergiát hasznosító rendszereknél is.

Balra a Fresnel lencse, jobbra a szférikus lencse (Forrás: Wikipedia)

 

Fresnel lencse működése (Forrás: Wikipedia)

Azon túl, hogy jobban hasznosítja a reflektor fényét, van még egy áldásos tulajdonsága, ami miatt fotósok, videósok nagyon szeretik, ez pedig az alább látható fénye:

Fresnel-fény (Forrás: Profoto)

Láthatjuk milyen szépen, egyenletesen fogy a fény a fénykör közepétől a szélei felé. Ez elég sok világítási trükkre ad lehetőséget.

A világ egyik legnépszerűbb Fresnel-refi gyártója az amerikai német ARRI, szinte minden filmforgatáson ilyen lámpákat találni (ld itt lent, ld fent, harmadik kép a cikkben), 600W-tól 18.000W-ig készítenek lámpákat. Masszívak, kibírják az esőt és jó drágák. Persze a kínaiak lekoppintották már a konstrukciót, de láttam már olyan utánzatot, ahol a kínai épp a lényegre nem figyelt: a fent látható, oldalirányba szépen elfogyó fénybe beletört a fényterelő lapkák foglalata, leárnyékolva a fénykör széleit. Ejnye-bejnye...

Fresnel lencsés reflektor fényterelőkkel

 

Fényformálás


Ezekre a lámpákra nem igazán gyártanak fényformálókat, egyrészt a méretük, másrészt a brutális hőtermelés miatt. Ha lágyítani akarják a fényüket, pausz- vagy vászonkeretet helyeznek eléjük, amiből létezik különféle vastagságú, attól függően, mennyire szeretnénk lágyítani. Ez tovább bonyolítja a használatukat, mivel ezek a keretek rendszerint nem összehajthatók (vagy ha mégis, szerelni kell őket), így nagy helyet foglalnak, korlátozottan sérülékenyek, továbbá plusz egy (két) állvány kell hozzájuk.

Ha színezni akarjuk a refijeinket, akkor hőálló színfóliát kell használnunk, amit rendszerint a fényterelő lapkára szokás csíptetni. Facsipesszel, mert a műanyag leolvad, a fém meg leégeti az ujjunkat, ha le akarjuk venni. :)

"Napfény" a szobában (Forrás: humidbeings.com)

Kezditek már kapiskálni, miért olyan nagy költségvetésű egy filmforgatás? :)

A következő fénysuliban a hideg lámpákat vesszük górcső alá.

Szólj hozzá!

Fénysuli - 4. rész: Vakuk

2017. február 17. 08:30 - fotosuli

A múltkori cikkben kiveséztük azokat a fényformálókat, melyeket állandó fényhez használhatunk, konkrétan nappali természetes fényhez, de természetesen használhatók vakufényhez és reflektorfényhez egyaránt. A mai cikkben viszont konkrétan áttérünk a műfényre, a stúdióvakukra, rendszervakukra és reflektorokra. Ha ezzel végeztünk, jöhetnek az ezekhez való fényformálók.

Tovább
1 komment

Fénysuli - 3. rész: Derítőlapok

2017. február 10. 08:30 - fotosuli

Az előző részből ugye kiderült, hogy van nekünk kemény és lágy fényünk. Néhány esettől eltekintve (pl. borús idő, vagy ablakfény) rendszerint alapból kemény fény áll rendelkezésünkre, ilyen a napsütés, a vaku vagy a reflektorfény. Itt szeretném megjegyezni, hogy létezik mindenféle "fancy" fényforrás a boltokban a fotósok számára, de nem feltétlenül ez a titka a jó fotónak. Nyilván fotózáshoz ezek a legjobbak, a vakuk és az állandófényű ilyen-olyan reflektorok, fénytablók a fotósok életét segítik és könnyítik meg, kezelésük, kompatibilitásuk révén gyorsítják a munkát. De - és itt jön a DE - nem csak ezek alkalmasak fotózásra, hanem mindenféle fényforrás alkalmas fotózásra, és ha képesek vagyunk jól használni, megzabolázni a nyers fényt, akkor "fegyver" lehet a kezünkben egy 10ezer forintos kínai, vagy épp egy 20 éves Chinon rendszervaku, egy elemlámpa, egy gyertya, egy "baumaxos" építkezési reflektor, az autó fényszórója, vagy épp a holdfény. Ergo a jó fotósnak csak fény kell és tudja használni azt. Akár nyersen, akár megformázva.

Tovább
Szólj hozzá!

Gyönyörű éjszakai képeket akar? Most megmutatjuk mi a titkuk! - II. rész

2017. február 08. 20:07 - Feggaris

Folytatva előző írásunkat, még néhány tipp, ha elcsíptük a kék órát, hogyan tudjuk annak szépségét, egyediségét a legjobban kiaknázni.

Amikor tehát égnek a városi lámpák és épp a - korábban elemzett - pontos időtartamban tartózkodunk, bizton számíthatunk nagyszerű képekre, érdemes tehát ráfordítani az energiát!

Most tél van, és ez igazán jó alkalom, mert sokak szerint a téli képek kékórában még szebbek tudnak lenni, mint nyáron, a rendszerint több és színárnyalatban is bővelkedő felhőkben is gyönyörködhetünk.

46319736_l.jpg

forrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Unja a telet? Készüljön fel a tavaszra! - II. rész

2017. február 01. 08:30 - Feggaris

Ha kisüt a nap, újra ébredni kezd a természet, és elindul a zöldülés, a színesedés a természetben. Nyílnak a virágok, kezdünk észhez térni mi-emberek is, és felfedezni újra meg újra a Föld csodálatos megújulását. Hamarosan megérkezik ismét egyik legszebb évszakunk, a tavasz.

Folytatva előző írásunkban leírt tanácsainkat, a következő ötletekkel is szeretnénk segíteni Nektek a virágok fotózásában:

59790052_l.jpg

Tovább
Szólj hozzá!

Profi tippek, hogy megörökítsük lételemünket, a vizet

2017. január 30. 08:30 - Feggaris

A víz az ember jó barátja, mióta világ a világ. A tengereket, óceánokat övező tisztelet már évszázadok óta kíséri az emberek érzésvilágát, a látványa pedig lenyűgöz bennünket. Ezért aztán képeinknek is kedvenc témája, megunhatatlanul a víz. Nem mindegy azonban, hogyan fényképezzük, hiszen a tökéletes végeredményhez szükséges némi tapasztalat, ennek hiányában ugyanis nem érhetjük el a várt eredményt.

68887190_l.jpgforrás: hu.123rf.com

Tovább
Szólj hozzá!

Unja a telet? Készüljön fel a tavaszra! - I. rész

2017. január 25. 08:30 - Feggaris

Beszéljünk most egy kicsit a növények, ezen belül is a virágok fényképezéséről. Noha mozdulatlanok, tehát gondolhatjuk, hogy egyszerű őket lefotózni, mégsem annyira, mint gondolnánk. Legalább is abból a szempontból egyáltalán nem mindegy a technika, hogy milyen minőségű, élességű fotót kívánunk a magunkénak tudni.

68205580_l.jpg

Tovább
1 komment